سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/8/6
6:44 عصر

لوراکس، سخنگوی درختان

بدست الهام بانـــو

از دیدن انیمیشن لوراکس لذت زیادی بردم. طبق جستجوهایی که درباره داستان آن انجام دادم متوجه شدم، Dr.seuss- نویسنده داستان لوراکس- یک نویسنده آمریکایی بوده در قرن بیستم میزیسته و داستان های متعددی برای کودکان نوشته است.

لوراکس یک داستان آموزنده کودکانه است که هشدار میدهد در صورت نابودی درختان، دنیا چه بی روح و تاریک میگردد. لوراکس یک موجود نارنجی است که به جای درختان سخن میگوید و از آنها دفاع میکند. چرا که درخت ها خود نمیتوانند صحبت کنند.

 

The Lorax

خلاصه داستان:

بعد از اینکهOnce-ler قولی که به لوراکس داده بود مبنی بر قطع نکردن درختان، همه درختان را برای سرعت بخشیدن به تولیدات کارخانه ی خود قطع می کند. آخرین درخت باقیمانده هم که قطع میشود، لوراکس آنجا را ترک میکند و Once-ler هم ورشکست میشود و در خانه اش می ماند و هرگز از آنجا خارج نمی شود.

  Thneedville   نابودی درخت ها

شخصی به نام O"Hare شهر تغلبی از پلاستیک (Thneedville) میسازد که حتی یک درخت در آن وجود ندارد. O"Hare  هوای تازه را به صورت بطریهایی به مردم میفروشد و از این طریق ثروت زیادی بدست آورده است. او مخالف درختکاری است. چرا که درخت ها هوای تازه رایگان از طریق فتوسنتر به مردم هدیه میدهند و این مساله به ضرر O"Hare می باشد. در این میان تد - قهرمان داستان- پی میبرد که دختر مورد علاقه اش آرزو دارد یک درخت واقعی داشته باشد و کسی که این آرزوی او را برآورده کند، با او ازدواج خواهد کرد. او همه تلاش خود را میکند و بدین ترتیب با Once-ler و داستان لوراکس آشنا میشود. او آخرین بذر باقیمانده از آن درخت ها را از Once-ler میگیرد و در وسط شهر میکارد و دوباره همه جا پر از درخت میشود و لوراکس بازمیگردد.

آخرین بذر

البته داستان اصلی که توسط Dr.seuss نوشته شده از این شهر پلاستیکی یا جریان عاشقانه ی تد حرفی نزده و در آخر Once-ler، بذر را به پسرک میدهد و امیدوار است که روزی او بتواند این کار را انجام دهد. سازندگان فیلم با خلاقیت خاص ادامه داستان را نشان داده اند و این خود جذابیت خاصی به انیمیشن بخشیده است.

 

این داستان و انیمیشن یک پیام زیست محیطی مهمی را به مخاطبان میدهد. در صورتی که از درختان مراقبت نکنیم و آنها را نابود سازیم، آنوقت باید هزینه ی زیادی برای ادامه زندگی بپردازیم. همانطور که اهالی Thneedville برای داشتن هوای تازه باید پول میدادند و جالب اینکه از وضعیت موجود راضی بودند. چرا که حقیقت توسط O"Hare پوشانده شده بود و مردم از فواید داشتن درخت واقعی خبر نداشتند.

 

داستان آنقدر آموزنده و جذاب است که نمی توان به آن ایرادی گرفت. از دیدن این انیمیشن احساس ِ دوستی سازندگان آن با کودکان درک می شود و اینکه هم هدف داستان و هم هدف انیمیشن که بر پایه داستان بنا شده، این است که به کودکان بگویند از منابع طبیعی که در اختیار داریم محافظت کنیم. هر کودکی خود به تنهایی میتواند یک لوراکس ( سخنگوی درخت ها) باشد و از آنها دفاع کند.

 

فانتزی های موجود در انیمیشن بسیار جذاب و جالب بودند. شخصیت ماهی ها و خرس ها بسیار دوست داشتنی بودند و شوخی های جالبی که داشتند فضای خنده دار و جذابی رو فراهم آورده بود. من به عنوان یک مخاطب، سرودهایی که توسط ماهی ها اجرا میشد را بسیار پسندیدم و خوشم آمد. هر چند که از آهنگی که هنگام تخریب درخت ها خوانده و اجرا شد خوشم نیامد. بسیار فضای شلوغی را بوجود آورده بود که از نظر من این قسمت باروح انیمیشن سازگار نبود.

ماهی ها

 

پی نوشت:

1- این نوشته را نقد کنید.

2- هنوز درک نکرده ام که چرا انیمیشن های کودکانه باید فضای رمانتیک داشته باشد. یک کودک چه درکی میتواند از اینگونه علاقه ها داشته باشد؟