سفارش تبلیغ
صبا ویژن

92/4/29
11:33 عصر

کوهان ِ سر

بدست الهام بانـــو

«زنان مسلمانی همچو من، با اینکه پوشیدن شال را ترجیح می‌دهند اما سعی کرده‌اند که پوشش‌شان جذاب و خیره کننده باشد. به همین منظور موهای خود را می‎پیچند و از کلیپس های خلیجیِ حجم دهنده‌ی حجاب استفاده می‌کنند تا یک برآمدگی ِ پف کرده در زیر شال ایجاد شود. این برآمدگی غالبا با شالهای پولکدوزی، تور و گلدوزی شده، حجابمان چشم نواز تر خواهد شد و نگاه ها را به سمت خود جلب خواهد کرد  در حالیکه حجب و حیای مارا هم حفظ می‌کند. این کلیپس ها باعث می‌شود برآمدگی رویِ سر یک اینچ بالاتر رفته و گردن را بلندتر و ظریف‌تر نشان دهد.»

آنچه خواندید خلاصه ای از یک متن در یکی از مجلات بود که از یک زنِ عرب درباره حجاب سوال شده بود. 

چندسالی است که نوعی حجاب در بین برخی از زنانِ خلیجی مد شد. این نوع شال بستن کم‌کم بین دیگر زنان عرب هم شکل گرفت و اخیراً در ایران هم شاهدِ آن هستیم. در زیر شال از یک کلیپس با حجم زیادی پارچه در دو طرفِ آن که به شکل گل درآمده استفاده می‌کنند که این باعث می‌شود حجم موی زیر شال بیشتر نشان دهد. تصویر زیر توضیح این مطلب است. قدیمی ها می‎گویند آن زمان‌ها هم مد شده بود که زن‌ها زیرِ روسریشان یک لیوان یکبار مصرف یا چیزی شبیه ِ آن قرار می‌دادند تا حجم زیر روسری بیشتر جلوه کند.

از نظر من اگر کسی موهای بلندی داشته باشد و مجبور باشد زیر روسری یا شالش، آنها را جمع کند، مساله ای طبیعی است و باعث جلب توجه نمی‌شود. استفاده از کلیپس با اینکه تا حدی به نوع شال سر کردن زیبایی می‌دهد اما گاهی آنقدر بزرگ، غیرطبیعی و مسخره می‌شود که کسی آن را ببیند به یادِ آن حدیثِ پیامبر (ص) می افتد که فرمودند در آخرالزمان از میان امت من زنانی خواهند آمد که بر سرهایشان برآمدگی مانند کوهان شتر دارند.

در اینجا، خیلی ها از این کلیپس ها برای از بین بردن قوس سر و نگه داشتن شال استفاده می‌کنند. مخصوصا خانم هایی که رانندگی می‌کنند برای اینکه شال از سرشان نیوفتد در حین رانندگی، ناچار به استفاده از این کلیپس ها هستند. هرچند این هم دلیل خوبی نیست و با توجه به حدیث پیامبر اسلام، بهتر است راه دیگری برای این منظور پیدا کرد.
پی نوشت:
1- من هم گاهی از این کلیپس ها با حجم کمتر استفاده می‌کردم اما با دیدن احادیثی از پیامبر مبنی بر شباهت سر با کوهان شتر، دیگر استفاده نکردم. 
2- این احادیث مربوط به این موضوع را از سایت گفتگوی دینی در اینجا آورده ام:
  • 1رسول خدا - صلّی الله علیه و آله : زمانی که دیدید زنانی موهای سر خود را مثل برآمدگی پشت شتر نموده و در میان نامحرمان ظاهر می شوند، به آنها بگوئید که نمازشان قبول نیست.«کنزالعمال/ ج 16/ ص 392»
  • 2.پیامبر اعظم صلی الله و علیه و آله : دو گروره از دوزخیان را دیدم که در این زمان هنوز نیامده اند ... زنانی که پوشیده ولی برهنه اند .... سرهایشان را مانند کوهان شتر برجسته می کنند، اینان به بهشت نمی روند و بوی بهشت را که از فاصله ای بسیار زیاد به مشام می رسد، استشمام نمی کنند. «میزان الحکمه/ج1/ص530»
  • 3.رسول خدا - صلّی الله علیه و آله: در آخر الزمان از میان امت من زنانی خواهند آمد که پوشش دارند اما برهنه اند و بر سرهایشان بر آمدگی مانند کوهان شتر خراسانی وجود دارد ... پس آنان را لعنت کنید که ملعونند. «صحیح مسلم /ج6/ص168»

3- شباهت آن با سرِ اجساد و تندیس های متعلق به فرعون های مصر هم قابل بررسی است.